Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vliv rozvodu na sociální chování dítěte v mateřské škole z pohledu předškolního pedagoga
BLÁHOVÁ, Zdeňka
Téma bakalářské práce nabízí souhrn informací o rozvodu v obecné rovině, specifika vývoje dítěte předškolního věku, jeho chování a prožívání, informace o problémovém chování a psychologických aspektech dopadu rozpadu rodiny na děti zejména předškolního věku. Empirická část je koncipována kvalitativně. Je v ní provedena analýza polostrukturovaných rozhovorů vedených s učitelkami mateřských škol. Rozhovory jsou zaměřeny na jejich zkušenosti se změnami chování dětí rozvádějících se rodičů a jestli tyto změny mohou pozitivně ovlivňovat v prožívání těchto dětí v mateřské škole. Poznatky z rozhovorů mají za cíl zjistit, jaké změny v potřebách a chování dítěte pedagogové vnímají v období rozvodu jeho rodičů, nebo v porozvodovém období a jak pracují s těmito dě tmi. Pedagožky z výzkumného souboru vnímají změny v prožívání a chování dětí v době rozvodu nebo po rozvodu rodičů.
Sociokulturně znevýhodněné prostředí a jeho vliv na dítě předškolního věku
Holubová, Petra ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Předkládaná práce popisuje situaci části obyvatelstva České republiky, které je v současnosti považované za sociálně a kulturně znevýhodněné, a snaží se pojmenovat faktory ohrožující zdravý a harmonický vývoj dětí předškolního věku, které v takovém prostředí vyrůstají. Uvádí způsob ochrany dětí na mezinárodní úrovni s návazností státních norem, zabývá se postavením příslušníků národnostních etnik v rámci České republiky, a následně se soustředí na romskou minoritu. Na příkladu vybrané městské části Prahy popisuje způsob života romské minority, soužití s většinovou společností, popisuje zvláštnosti v používání romského etnolektu. Uvádí možné příčiny vzniku vyloučených lokalit a rizika s tím spojená v oblasti sociální a zdravotní pro romské obyvatele, kteří se v těchto místech koncentrují. Věnuje se oblasti školství a přístupu ke vzdělávání dětí předškolního věku ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, legislativním a podpůrným opatřením. Popisuje sociální determinanty zdraví a jejich projevy v romské populaci v České republice. V praktické části je výzkum zaměřený na vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, které docházejí do přípravných ročníků základní školy v městské části Prahy 5. V rámci šetření jsou stanoveny parciální výzkumné cíle, které mají přinést odpověď na otázku,...
Kladení otázek jako podpora porozumění předčítanému textu u dětí předškolního věku
Macibobová, Edita ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem předčtenářských dovedností předškolních dětí, jejich schopností porozumět slyšenému textu a odpovídat smysluplně na otázky vztahující se k textu, ale také otázky samostatně pokládat. Věnuje se možnostem využití některých metod kritického myšlení pro tuto věkovou skupinu v prostředí mateřské školy. Diplomová práce vychází z toho, že role předškolního vzdělávání je v tomto směru nezastupitelná. Teoretická část je zaměřena na problematiku odpovídání na otázky a jejich kladení, vývoj kognitivních procesů a vývoj řeči, na rozvoj sebevědomí a sebedůvěry jako důležitý předpoklad samostatného projevu předškolního dítěte a vytváření pozitivní pedagogické komunikace ve třídě. Nabízí možnosti využití některých metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) v mateřské škole. V praktické části je představen program založený na práci s texty různých žánrů určených pro předškolní věk. V jednotlivých lekcích je ověřováno, zda zvolené metody z programu RWCT jsou vhodné a zda položené otázky a požadavek na jejich samostatné kladení odpovídají možnostem předškolních dětí. Diplomová práce předkládá výsledky výzkumu, který byl prováděn porovnáním dosažených výkonů jednotlivých dětí na počátku a na konci realizace integrovaných bloků. Klíčová slova: předškolní vzdělávání,...
Kladení otázek jako podpora porozumění předčítanému textu u dětí předškolního věku
Macibobová, Edita ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem předčtenářských dovedností předškolních dětí, jejich schopností porozumět slyšenému textu a odpovídat smysluplně na otázky vztahující se k textu, ale také otázky samostatně pokládat. Věnuje se možnostem využití některých metod kritického myšlení pro tuto věkovou skupinu v prostředí mateřské školy. Diplomová práce vychází z toho, že role předškolního vzdělávání je v tomto směru nezastupitelná. Teoretická část je zaměřena na problematiku odpovídání na otázky a jejich kladení, vývoj kognitivních procesů a vývoj řeči, na rozvoj sebevědomí a sebedůvěry jako důležitý předpoklad samostatného projevu předškolního dítěte a vytváření pozitivní pedagogické komunikace ve třídě. Nabízí možnosti využití některých metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) v mateřské škole. V praktické části je představen program založený na práci s texty různých žánrů určených pro předškolní věk. V jednotlivých lekcích je ověřováno, zda zvolené metody z programu RWCT jsou vhodné a zda položené otázky a požadavek na jejich samostatné kladení odpovídají možnostem předškolních dětí. Diplomová práce předkládá výsledky výzkumu, který byl prováděn porovnáním dosažených výkonů jednotlivých dětí na počátku a na konci realizace integrovaných bloků. Klíčová slova: předškolní vzdělávání,...
Sociokulturně znevýhodněné prostředí a jeho vliv na dítě předškolního věku
Holubová, Petra ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Předkládaná práce popisuje situaci části obyvatelstva České republiky, které je v současnosti považované za sociálně a kulturně znevýhodněné, a snaží se pojmenovat faktory ohrožující zdravý a harmonický vývoj dětí předškolního věku, které v takovém prostředí vyrůstají. Uvádí způsob ochrany dětí na mezinárodní úrovni s návazností státních norem, zabývá se postavením příslušníků národnostních etnik v rámci České republiky, a následně se soustředí na romskou minoritu. Na příkladu vybrané městské části Prahy popisuje způsob života romské minority, soužití s většinovou společností, popisuje zvláštnosti v používání romského etnolektu. Uvádí možné příčiny vzniku vyloučených lokalit a rizika s tím spojená v oblasti sociální a zdravotní pro romské obyvatele, kteří se v těchto místech koncentrují. Věnuje se oblasti školství a přístupu ke vzdělávání dětí předškolního věku ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, legislativním a podpůrným opatřením. Popisuje sociální determinanty zdraví a jejich projevy v romské populaci v České republice. V praktické části je výzkum zaměřený na vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, které docházejí do přípravných ročníků základní školy v městské části Prahy 5. V rámci šetření jsou stanoveny parciální výzkumné cíle, které mají přinést odpověď na otázku,...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.